Bannereista puhuttaessa useimmat tuppaavat nykyään välittömästi ajattelemaan verkkosivustojen laidoissa ja marginaaleissa vilkkuvia ostokehotuksia. Banneri on siten useimmille jotakin, joka lähinnä hidastaa ja häiritsee huolentonta verkkosurffailua. Alkuaikojen vaatimattomat ja staattiset bannerit ovat sittemmin kehittyneet valtaviksi, kokonaisen ruudun peittäviksi mainoslakanoiksi, jotka kaiken kukkuraksi särähtävät silmien ohella myös korvaan iloista mainosjingleä soittaessaan. Erityisen raivostuttavaa ruudun peittävät bannerit ovat yhteisissä IT-luokissa ja kirjastoissa, joissa oman surffailunsa ohella keskeyttää myös monen muun työrauhan. Banneri kärsii siten sanana vahvasti negatiivisista mielikuvista. Harmillinen mielikuva on sääli, sillä bannerimainontaa voi toteuttaa paljon perinteisemmälläkin ja iloisemmalla tavalla. Lippubanneri on edelleen, digitaalisen mainonnan voittokulusta huolimatta, varsin varteenotettava vaihtoehto näkyvyyden saamiselle missä ja milloin tahansa.

Bannerimainonta tavoittaa ja pysäyttää halutun kohderyhmän helposti myös sellaisissa ympäristöissä, missä samasta huomiosta kilpailee useampia tahoja. Helposti mukana kulkevat kevyet bannerit soveltuvat säänkestävinä niin sisä- kuin ulkotiloihin. Yksinkertaisen rakenteensa ansiosta bannereiden pystytys ei vaadi raakaa miestyövoimaa eikä purkamiseenkaan tarvitse varata yhtä käsiparia enempää. Banneri on siten mainio tapa saada sanomalleen näkyvyyttä myös silloin, kun kampanjaa ollaan tekemässä omin päin, esimerkiksi vaalien aikaan. Bannerin viesti on aina helposti luettavissa pitkänkin matkana päähän, sillä mainoskangas virittyy tukirakenteensa ympärille tiukasti, jolloin tuuli ja tuiverrus ei pääse sanomaasi sekoittamaan. Kevyestä rakenteestaan huolimatta banneri pysyy paikallaan kovassakin tuulessa, sillä banneri on helppo kiinnittää tukevasti maahan erillisillä vaarnoilla. Isompiin yleisötilaisuuksiin kannattaa varata mukaan reilummin näköä ja kokoa. Siinä missä pienet kädessä kulkevat bannerit soveltuvat hyvin itsenäiseenkin kampanjointiin, on isommassa yleisötilaisuudessa syytä varata mukaan reilusti metrejä. Isoimmissa bannereissa ulottuvuutta on lähes viiteen metriin saakka, joilla tavoitat kohderyhmäsi takuuvarmasti myös takarivistä. Mikä parasta, verkkobannereihin verrattuna ulkoilmabannerit tuovat tilaisuuteen kuin tilaisuuteen karnevaalitunnelmaa, jollaisesta ei pahinkaan kyynikko voi pahastua.

Jukka Artikkelin lähdehttp://artikkelisuomi.fi/bannerimainonta-ei-ole-vain-verkon-varassa/
Julkaisija

  • authorTekijä
  • writerKategoria huhtikuu 11, 2011
  • liveJulkaistut artikkelit 148

Julkaisu Kommentti