• Category Kategoria Ajoneuvot
  • Comment Kommentit 0
  • View Katselukertoja 2218

Työmaalla on tuppaa yleensä olemaan jokainen liikenevä neliömetri hyötykäytössä. Erityisesti talonrakennusprojekteissa, pientaloalueella, ei ylimääräistä tavaran laskutilaa tunnu liikenevän juuri mistään. Kohoavan rakennuksen ympärillä olevat neliöt on varattu niille tarvikkeille ja työkaluille, joilla uusi uljas koti aikanaan tulisi syntyä. Isommissa projekteissa työmaakopit ja taukotilat vievät jo itsessään melkoisen määrän tontin pinta-alasta. Suomalaisittain ahtaat tontit asettavat melkoisen haasteen rakennusprojektin tavarantoimittajille. Erityisen haastava tilanne on niiden tavarantoimittajien osalta, jotka vastaavat projektin raskaimmista toimituksista, kuten esimerkiksi kattosilloista, seinäelementeistä, kattomateriaaleista ja julkisivumateriaaleista. Uudisrakennuskohteissa tehokkaalla projektinjohdolla, tavarantoimitusten oikealla aikataulutuksella ja työnjohdolla erilaiset ja erikokoiset toimitukset saadaan mahdutettua tontille suhteellisen kivuttomasti. Korjausrakentamisen puolella tilanne on jo melkoisen erilainen, kun tavarantoimittajien rekkaralli joutuu luoviman tiensä  kapeilla pihateillä, muun liikenteen seassa. Isot toimitukset, kuten esimerkiksi kattotiilet, vaativat maahanlaskussa huomattavan paljon tilaa. Kun pihapiiri on monesti jo ajan saatossa puutarhaksi muovaantunut, saattaa tontin muodot ja toimittavien rekkojen läpipääsy riittävän lähelle kohdetta olla tuskallisen vaikeaa. Kun kattomateriaalit joudutaan jättämään kauaksi kohteesta, aiheuttaa se rakentajille ylimääräistä työtä, kun kattotiiliä joudutaan kantamaan tasaisena virtana parkkipaikan puolelta. Ihmisvoimin voidaan kerralla kantaa vain pieniä määriä, jolloin katon asentaminen luonnollisesti kestää huomattavasti kauemmin kuin sellaisessa tilanteessa, jossa kappaletavaranosturi voisi nostaa kattomateriaalit suoraan rakennuksen kyljelle, tai parhaassa tapauksessa jopa suoraan katolle, siisteissä nipuissa. Kappaletavaranosturilla varustettu kuorma-auto onkin ehdottomassa etulyöntiasemassa niihin kuljetusliikkeisiin nähden, joilta kappaletavaranosturi puuttuu.

Kappaletavaranosturi kykenee nostamaan ja siirtämään kerralla huomattavia määriä tavaraa. Tästä syystä kappaletavaranosturin käyttöön onkin syytä valita kuljetusalan ammattilainen, joka kykenee vastaamaan käyttämiensä laitteiden asianmukaisesta kunnosta. Lainsäädäntö edellyttää myös, että kuorma-autoon kiinnitetty kappaletavaranosturi on katsastettu valtuutetulla taholla, tietyin väliajoin. Kaikille kappaletavaranostureille tulee teettää niin sanottu kymmenvuotistarkastus. Valtuutetulla kappaletavaranostuiren jälleenmyyjillä  voidaan yleensä suorittaa sekä nosturin asennus, varaosahuolto että asianmukaiset katsastukset edullisesti ja ammattitaitoisesti. Rakennusprojektissa kannattaakin välttää turhia riskejä, joista koituvat taloudelliset haitat kohoavat moninkertaisiksi siihen verrattuna, että oltaisiin heti kättelyssä käännytty asiantuntijan puoleen.

Jukka Artikkelin lähdehttp://artikkelisuomi.fi/kaipaatko-kuormaasi-ylimaaraista-katta-kappaletavaranosturi-kuormaa-lastisi-kadenkaanteessa/
Julkaisija

  • authorTekijä
  • writerKategoria huhtikuu 1, 2011
  • liveJulkaistut artikkelit 148

Julkaisu Kommentti