Myyntityöstä ammattina liikkuu yhä edelleen myyttejä, joilla on taustallaan ikivanha mielikuva myyjästä jalkansa puoliväkisin ovenrakoon tunkevana tarpeettoman tuputtajana. Kaupunkeja ja kyliä kiertävien kaupparatsujen aikaan tilanne saattoi todella olla tuon tapainen, kun erilaiset kaupustelijat ja pölynimurikauppiaat tuntuivat osuvan ovelle juuri siihen aikaan, kun jalkansa oli saanut rahille pitkän työpäivän jälkeen viimein nostettua. Puhelinmyyjien terroria ei moni enää siedä, vaan salaavat numeronsa tai kieltävät moiset yksityisyyden loukkaukset  kokonaan internetin estopalveluissa. Sääliksi välillä käy sitä myyjäparkaa, joka työllään useimmiten vain hyvää tarkoittaa ja siihen liittyviä mahdottomia esteitä saa ylittää. Nämä negatiiviset mielikuvat tuntuvat hallitsevan yhä edelleen monen nuoren mieliä opintojen jälkeistä ammattiuraa suunnitellessa. Ei ainakaan mihinkään myyntihommiin, taitaa moni ajatella. Myyntityö kärsii aivan tarpeettomista mielikuvista ja asenteista. Moni kokee, että myynti on työnä kutsumusammatti. Totuus on kuitenkin se, ettei myyjäksi tarvitse syntyä. Sellaiseksi kasvetaan. Myynti on loppujen lopuksi ainoastaan asiakaspalvelua, asiakkaan ongelmien tarkastelua asiakkaan näkökulmasta ja niihin ratkaisun ehdottamista. Huippumyyjä ei tuputa vaan hioo ratkaisua yhdessä asiakkaansa kanssa.

Myynnissä ei siten pitäisi olla koskaan kysymys ensisijaisesti omien etujen ajamisesta asiakkaan kustannuksella. Pomminvarmaa on, että jos joku omat myyntikomissionsa asiakkaan edun edelle asettaa, tulee ura myynnin maailmassa olemaan lyhyt ja kivulias. Todelliset huippumyyjät ansaitsevat kannuksensa luottamuksella. Heidän ei enää tarvitse jonottaa puhelimessa pääsyä asiakkaan luokse odotellessaan, vaan he kävelevät vastaanotolle suorinta tietä. Heidän ei enää oikeastaan tarvitse myydä, vaan konsultoida, opastaa ja neuvoa asiakasta parempaan päin. Myynnissä ei siten ole kysymys tarpeettoman tuputtamisesta, vaan mahdollisen mahdollistamisesta. Myyntityö on asiakaspalvelua, työtä asiakkaan parhaan puolesta.

Huippumyyjä ei tuputa vaan kuuntelee ensin asiakastaan

Huippumyyjä katsoo asioita asiakkaansa silmillä

Jukka Artikkelin lähdehttp://artikkelisuomi.fi/myyntitykki-ei-hyokkaa-vaan-katsoo-asioita-asiakkaan-kannalta/
Julkaisija

  • authorTekijä
  • writerKategoria huhtikuu 8, 2011
  • liveJulkaistut artikkelit 148

Julkaisu Kommentti